A magyar értékekről és az identitás kérdéséről tartott előadást a Szenior Egyetem őszi szemeszterének keretében tegnap prof. dr. Tózsa István. A Neumann János Egyetemen összegyűlt hallgatóság előtt számos területet érintő előadásában felsorakoztatta a világviszonylatban is elsöprő mennyiségű hungarikumot, kitért a kultúra és az értékrend területén megmutatkozó generációs különbségekre és beszélt az agykutatás szerepéről a magyar oktatást illetően.
A professzor egyórás előadásának kezdetén igen élvezetes stílusban, számos érdekességgel, anekdotával szemléltette azokat a hungarikumokat, melyekre mindannyian büszkék lehetünk. Elmondta, hogy Magyarország azért is különösen ideális terület, mert a mérsékelt égöv, a termékeny talaj, a védett hely a fejlődés alapfeltétele. A földalatti édesvízkészlet tekintetében világnagyhatalomként, Komárom elfoglalhatatlan várával, Viktória királynő által is exportált Herendi porcelánunkkal, a Lipicai lovakkal, Bartók zenéjével, barackpálinkánkkal, egyedülálló népszokásainkkal több mint 70 hungarikum, száznál is több értéktári kincsünk lelhető fel.
A professzor a magyar identitás meghatározásának kérdését a statisztikai és egyéb, a történelem, az irodalom és a hétköznapok területéről beemelt példák alapján boncolgatta a kérdést. Rákóczit idézte, aki szerint beszéljenek úgy a magyar fiatalok az értékeikről, mintha az kincs lenne, s arról, hogy a magyar identitás több kell, hogy legyen a puszta állampolgárságnál.
Tózsa István professzor a továbbiakban kifejtette, hogy mi erősíti legjobban az identitást megkülönböztetve a kognitív, affekcionális és akciós szinteket azazhogy mit tudok a helyről, milyen érzelemmel viszonyulok hozzá, és milyen cselekvésre ösztönöz. Beszélt a filmek és fiktív alakok szerepéről, ennek átalakulásáról a hazaszeretet, az összetartozás megerősítését illetően. Hangsúlyozta a kisközösségek fenntartásának fontosságát, majd a nyelv és identitás kérdését illetően a professzor elmondta, hogy a finn nyelvészek kutatók a finn nyelvi kapcsolatokat feltérképezték, de a magyarral nem tudtak mit kezdeni. Beszélt Aradról, a „magyar Golgotáról”.
Freund Tamás agykutató eredményeit alapul véve, Tózsa István professzor érzékletesen elemezte az érzelemgazdag oktatás hátterét és rámutatott annak bizonyítható hatékonyságára. Konklúzióként pedig idézte: ha meg akarsz hódítani egy nemzetet, az identitásától kell megfosztani.
- 2024-12-20 21:30hiros.hu
- 2024-12-20 21:00hiros.hu
- 2024-12-20 19:04hiros.hu
- 2024-12-20 18:48hiros.hu
- 2024-12-20 18:25hiros.hu
- 2024-12-20 15:19hiros.hu
- 2024-12-21 16:49hiros.hu
- 2024-12-21 12:37hiros.hu
- 2024-12-20 14:30:40hiros.hu
- 2024-12-20 11:44:52hiros.hu
- 2024-12-20 11:03:05hiros.hu
- 2024-12-20 09:50:13hiros.hu
- 2024-12-20 07:20:05hiros.hu
- 2024-12-19 21:25:00hiros.hu
- 2024-12-19 20:01:00hiros.hu
- 2024-12-19 18:22:00hiros.hu
- 2024-12-19 14:37:05hiros.hu
- 2024-12-19 13:28:51hiros.hu
- 2024-12-19 07:27:43hiros.hu
- 2024-12-18 17:42:07hiros.hu
- 2024-12-18 15:36:37hiros.hu
- 2024-12-18 15:16:26hiros.hu