• 2025.04.16. csütörtökCsongor
  • EUR 408USD 359
Kecskemét időjárás
Kecskeméti Mercedes: elárulta az igazgató, mi fog történni a gyárral – ez mérföldkő, és már nem csak Magyarországról szól
2025-04-14 15:30

Az új gyáregység 2026 közepéig megkezdi működését – erről is beszélt a Világgazdaságnak adott interjújában Jens Bühler, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. igazgatója. Elmondta, hogy több mint egymilliárd eurót fektetnek be Magyarországon, amivel 3000 munkahelyet teremtenek. Szerinte most alakítják át a jövőt. A menedzser kitért az új modellekre és arra is, hogy a kecskeméti Mercedes átáll-e kizárólag elektromos autók gyártására.

A kecskeméti Mercedes-Benz gyár igazgatója ritkán ad interjút, ezúttal a Világgazdasággal kivételt tett. Ennek azonban nyomós indoka van, hiszen Jens Bühler irányítása alatt Kecskeméten túlzás nélkül éppen korszakos átalakulás megy végbe.

Nem csupán arról van szó, hogy a Mercedes-Benz újabb egymilliárd eurót, átszámítva mintegy 400 milliárd forintot fektet be Magyarországon a kecskeméti Mercedes-Benz gyár jövőjébe – ezzel háromezer új munkahelyet teremtve –, hanem arról is, hogy ez a gigantikus beruházás Kecskemétet régiós szinten is megkerülhetetlenné teszi.

Jens Bühler beszélt az új modellekre és az elektromos autókra való átállásról is. Szerinte a folyamat olyan, mintha 100 kilométer per órás sebesség mellett cserélnének ki motort egy járműben: egy teljesen új szegmensbe, az úgynevezett core szegmensbe lépnek be a napi termelés fenntartása mellett.

Hogy ezzel az óriási kihívással éppen Kecskeméten kell szembenéznie a Mercedesnek, az nem véletlen. Az itteni gyár ugyanis az évek alatt tanoncból mesterré fejlődött. De hosszú út áll még előttük:

Alább Jens Bühlerrel, a kecskeméti Mercedes-Benz Gyár igazgatójával készült exkluzív interjúnk olvasható.

Több mint egy éve vezeti a kecskeméti Mercedes gyárat. Milyen benyomásokat szerzett ez idő alatt?

Külföldön dolgozni mindig nagy változást jelent, de Magyarországon már a kezdetektől fogva otthon éreztük magunkat. Nagyon pozitív fogadtatásban részesültünk, a családom is szeret itt élni. A magyarok vendégszeretete kimagasló, ami segített nekünk a gyors beilleszkedésben. A kecskeméti gyárban mindenképp a kollégákat emelném ki. Egy modern üzemet sok helyen fel lehet építeni, de a dolgozók elkötelezettsége teszi igazán különlegessé a kecskeméti termelést.

Mit gondol, milyenek a magyar munkavállalók nemzetközi összehasonlításban?

A mi csapatunk rendkívül elkötelezett. Azt látom, hogy nagyon motiválja őket az, hogy a Mercedes-Benz csúcsmodelljeit gyárthatják. Amit újra és újra tapasztalok, az az energia és a hihetetlen elhivatottság, amivel az emberek itt dolgoznak. Éltem egy ideig Ázsiában is, ezért már van összehasonlítási alapom, és biztosra mondhatom, hogy ez a fajta elkötelezettség példaértékű.

Nagy figyelmet fordítunk a munkakörülményeinkre, a munka- és vezetési kultúránkra, tehát minden tevékenységünk középpontjában a munkatársak állnak. Tavaly ismét Magyarország egyik legvonzóbb munkáltatójának választottak minket, az autóiparban pedig az első helyen végeztünk. Ez azt bizonyítja, hogy munkakörnyezetünk stabil és vonzó, a dolgozóink számára pedig hosszú távú, biztos lehetőségeket kínálunk.

Mit emelne ki a kecskeméti termelés elmúlt egy évéből?

Az egyik legfontosabb mérföldkő a kétmilliomodik kecskeméti Mercedes-Benz, egy tisztán elektromos hajtású EQB legyártása volt. Ez mindenképp kiemelkedő eredmény: 2012 óta már kétmilliószor mondhattuk el egy autóról, hogy „Made in Kecskemét”. Továbbá az is egy nagy siker, hogy

ma már a Mercedes-Benz konszern más gyáraiból is jönnek hozzánk, Kecskemétre tanulni kollégák.

A német üzemek mindig példaképként szolgáltak a kecskeméti gyár számára. Viszont ma már sok szempontból egyenrangúak vagyunk, ráadásul bizonyos területeken tanoncból mesterré fejlődtünk. Kecskemét 2012 óta fontos szerepet tölt be a Mercedes-Benz globális termelési hálózatában, amelyhez több mint harminc üzem tartozik. Számomra inspiráló, hogy gyakran kapunk más gyáraktól pozitív visszajelzéseket, például azt, hogy „Kecskeméten rendkívül gyorsan lehet tesztelni az új technológiai fejlesztéseket”.

Ez tulajdonképpen az, amit mi úgy hívunk, hogy „The spirit of Kecskemét”. Jó példa erre az Apollo, a humanoid robot, amelynek első tesztjeit a konszernen belül itt, Kecskeméten végeztük. A hatékonyságunk ilyen szempontból kifejezetten magas, mivel nálunk minden nagyon kompakt, az egyszintes épületektől kezdve a fiatal gyártási infrastruktúránkig – mindez nagy előnyt jelent.

Természetesen a gyárbővítés is jelentős mérföldkő. Korábbi munkakörömben számos építési és bővítési projektben vettem részt, így tudom, hogy egy üzem építése vagy bővítése igazán rendkívüli esemény – ilyet nem mindennap csinál az ember. Ez a beruházás nemcsak a termelési kapacitásunk növeléséről szól, hanem a jövő alakításáról is. Látni, hogy minden a tervek szerint halad, ahogy lépésről lépésre mindent előkészítünk az új modellek gyártására, és hogy több ezer új munkahelyet teremtünk Kecskeméten, nagy büszkeséggel tölt el.

Mit érdemes tudni a Mercedes-Benz új, kecskeméti gyáráról?

Az új gyáregység 2026 közepén kezdi meg működését. Az épületek már állnak, a gyártóeszközök megérkeztek, ezek üzembe helyezése, valamint az első prototípusok összeszerelése már javában zajlik. Ez az új üzemrész nagy előrelépés a kecskeméti gyártás számára, hiszen egy teljesen új szegmensbe, az úgynevezett core szegmensbe lépünk be. Ez egy teljesen új kihívás számunkra, amely tovább erősíti Kecskemét pozícióját a Mercedes-Benz termelési hálózatában.

A projekt egyik legnagyobb kihívása az új gyártósorok fokozatos integrálása a meglévő gyártási struktúrába a tervezett napi termelési volumen fenntartása mellett. Ez olyan, mintha 100 kilométer per órás sebesség mellett cserélnénk ki egy motort. A meglévő modellek (CLA, CLA Shooting Brake és EQB) gyártásának átállítása az új Mercedes Modular Architecture (MMA) platformra hatalmas feladat, amelyet rendkívül precízen kell végrehajtani.

Ez a fejlesztés valódi felhajtóerő lesz. Olyan beszállítói hálózatot vonz Kecskemétre és környékére, amely nemcsak a mi gyárunkat, hanem más autóipari üzemeket is kiszolgálhat.

Amit itt létrehozunk, az régiós szinten is mérföldkő lesz.

A Mercedes-Benz több mint egymilliárd eurót fektet be a telephelybe, ez is egyértelmű jele annak, hogy a kecskeméti gyár fontos pillére globális termelési hálózatunknak.

Továbbra is tudnak majd hagyományos és elektromos autókat is gyártani Kecskeméten?

Úgy terveztük a gyártásunkat, hogy meghajtás szempontjából is rugalmas legyen. Jelenleg ugyanazon a gyártósoron, ugyanazokkal a munkatársakkal tudunk belső égésű motorral hajtott, hibrid és teljesen elektromos modelleket is gyártani, és ezt a jövőben is szeretnénk fenntartani. Ez a sokoldalúság lehetővé teszi számunkra, hogy rugalmasan reagáljunk az elektromos átállásra. Az átállás ütemét a piaci feltételek és ügyfeleink igényei fogják meghatározni. Minden vevőnknek a számára tökéletes Mercedest fogjuk megépíteni.

Mindez hogyan érinti majd a kecskeméti gyár kapacitását?

2024-ben több mint 146 ezer autót gyártottunk, 2023-ban több mint 174 ezret. A különbség egyik fő oka, hogy a korábban említett bővítési munkálatok megkezdődtek, és az itt gyártott modellek a gyártási ciklusuk végéhez közelednek. Emiatt tavaly nyáron egy műszakot kivontunk a termelésből, és átálltunk a két műszakos rendre. Az új gyárépületekkel megduplázzuk a termelési területet, 220 hektárról több mint 400 hektárra. Ez egyértelműen jelzi, hogy a jövőben még nagyobb volumenben tudunk majd autókat gyártani.

Vissza fognak térni a jövőben a három műszakos működéshez?

A legnagyobb előnyünk a rugalmasságunk: jelenleg két műszakban is megfelelően tudunk működni és gyártani. Ugyanakkor a műszakok számát bármikor meg tudjuk változtatni, ha szükséges.

Hány új munkahely jön létre Kecskeméten, illetve lesz-e hozzá elegendő munkaerő?

Körülbelül 3000 új munkahelyet fogunk létrehozni a jövőben. Jelenleg mintegy 4500 embert foglalkoztatunk, a dolgozói létszám tekintetében Magyarország egyik legnagyobb munkáltatója vagyunk. A megfelelő munkaerő biztosítása olyan kihívás, amelyre intenzíven készülünk. Annak idején azért döntöttünk Magyarország mellett, mert a kiváló infrastruktúra mellett jól képzett munkaerővel rendelkezik. Természetesen a jó munkaerőért folyó verseny az elmúlt években jelentősen nagyobb lett.

Jelenleg minden üres álláshelyünket be tudjuk tölteni, emellett folyamatosan azon dolgozunk, hogy hosszú távon vonzó és megbízható munkáltatóként a lehető legjobb munkakörülményeket teremtsük meg. A stabilitás és a kiszámíthatóság kulcsfontosságú a munkaerő megtartásában.

Azért jöttünk Kecskemétre, hogy maradjunk – ez az egyik mottóm.

A munkavállalóinknak megteremtett megfelelő környezet nagyon fontos érték számunkra. Még a koronavírus-világjárvány vagy a félvezetőválság, vagy például a már említett három műszakról két műszakra történő átállás sem befolyásolta a törzsgárdánk létszámát.

Bérezési struktúránk is versenyképes: aktív dolgozóink tavaly bruttó egymillió forintos, idén bruttó 800 ezer forintos eredményrészesedést kaptak. Bölcsődét, óvodát és iskolát működtetünk, együttműködésünk a Neumann János Egyetemmel kiváló, mindkét fél számára rendkívül gyümölcsöző. Ezenfelül Kecskemét városával közösen a város fejlesztésén dolgozunk, hogy megfizethető lakásokat teremtsünk a dolgozóinknak. A munkaerőért folyó verseny egyre élesebb, de hiszünk abban, hogy a Mercedes-Benz a jövőben is vonzó munkaadó marad.

Milyen kihívást jelentenek az energiaárak?

Az energiaárak minden iparág számára komoly kihívást jelentenek, ezt mi hosszú távú fenntarthatósági stratégiával ellensúlyozzuk: 2022 óta mérleg szerinti szén-dioxid-semlegesek vagyunk, és kizárólag megújuló energiát használunk. Csak a 2023 óta bevezetett energiahatékonysági intézkedésekkel mintegy 6 gigawattóra energiamegtakarítást értünk el. Folyamatos erőfeszítéseink mellett

idén egy nagy napelemparkot is telepíteni fogunk, hogy csökkentsük a külső energiaforrásoktól való függőségünket.

Ezzel párhuzamosan fokozatosan leválunk a fosszilis tüzelőanyagokról. Az új gyárrész teljesen elektromos hőtermelő rendszerekkel működik, és nagy hatékonyságú hőszivattyúkat használunk a fűtés és a hűtés optimalizálására. A fenntarthatóság iránti elkötelezettségünk túlmutat az energiagazdálkodáson: új vízkezelési rendszert vezetünk be a vízfogyasztás csökkentésére, és jelentős lépéseket teszünk a biodiverzitás megőrzésére, például madárfészkelő helyek kialakításával a gyár területén.

Összességében vállalatunk célja, hogy 2039-re a teljes termékéletciklusban szén-dioxid-semlegessé váljunk. Ez nemcsak környezetvédelmi szempontból fontos, hanem üzleti szempontból is előnyös, hiszen hosszú távon fenntartható és költséghatékony működést biztosít a gyár számára.

A fenntarthatósági stratégiához tartozik az is, hogy Kecskemét hosszú távon végül csak elektromos autókat gyártson?

Az imént említett, 2039-re kitűzött célunk a kecskeméti Mercedes-Benz gyárra is vonatkozik. Vállalatunk még a nehezebb környezetben is

kitart azon stratégiai célja mellett, hogy szén-dioxid-semleges újautó-flottát hozzon létre.

Ez lehetővé teszi számunkra, hogy rugalmasan reagáljunk ügyfeleink igényeire. A politikai célokat csak akkor lehet elérni, ha az e-mobilitás érvényesül a piacon. Az ügyfelek adják meg a tempót ehhez az átalakuláshoz. Ha a piac teljesen átáll az elektromos meghajtásra, a kecskeméti gyár készen fog állni arra, hogy teljes kapacitással elektromos autókat gyártson.

Forrás: Világgazdaság/vg.hu

Régebbi cikkek a Közélet rovatban...